Sandro Botticelli kimdir

Sandro Boticcelli; 1 Mart 1445 tarihinde İtalya’nın Floransa elayetinde doğmuştur. Asıl isimi Alessandro di Mariano di Vanni Filipepi’dir. Babası Mariano Filipepi oğlunu şuurlu bir şekilde yetiştirir ve ona bir yere çırak verilmeden evvelce öğretilen her şeyi öğretir. İyi bir çıraklık eğitimi alan Sandro babasının yakın dostu olan kuyumcu ve zanaatkâr Botticelli‘nin yanına çırak olarak verilir. İsmi, ustası olan kuyumcu Botticelli’den gelmektedir. O dehemmiyetde kuyumcular ve ressamlar sıksık ilişki durumundadır bundandır ki Sandro tüm dikkatini desen sanatına sunar ve resme hayran olup resim sanatına yönelir.

Bu kara Filippo Lippi‘nin öğrencisi olur. İlk senelerinde Filippo Lippi’den etkilense de daha ileri yapıtlerinde Andrea del Verrocchio‘nun etkisi görülür. Çok geçmeden Sandro’nun yeteneği büyür ve gelişir. Daha genç yaştayken Mercanzia’da Antonio ve Piero Pollaiuolo doğrulusunda yapılmış resimlerin arasına bir figür yapar.

Rönesans sanatının gelişmesinde mühim rol oynayan Botticelli ilk yapıtlerından itibaren büyük beğeni kazanır. Eserlerinin hususlarını dinden ve mitolojiden seçerek anıtsallık yakalamakta usta bir isim durumuna gelir. Tasvir ettiği ettiği sahnelerde bol bol figür kullanan Sandro Botticelli kendisine özgü bir üslup yaratır.

Bolca devinimli, salınım içersinde çizgiler kullanır. Hareketli kumaşlar ve saçlar onun resmine zarif ve dekoratif bir özellik katar. Yüzyılın ilk senelerinde süregelen olan kuvvetli renk tüketimine rağmen onun paleti sınırlı ve don ressam olan Giorgio Vasari, Botticelli amacıyla şu şekilde der; “Botticelli, sfakatları ve diğer kumaşları, renklerin akmadan iki doğrultuda da görüneceği şekilde malzemeyi örerek nasıl yapılacağını bulan ilk insanlardandı.”

Müneccim Kralların Tapınması 1475

Sandro Botticelli’ye asıl ün kazandıran yapıti 1475 senesinde yaptığı “Müneccim Kralların Tapınması” olmuştur. Bu yapıt onun adının hem Floransa’da hem de diğer yerlerde duyulmasını sağlar. Botticeli’nin ününü duyan Papa IV. Sixtus Roma‘daki sarayının şapeline (Sistina Şapeli) resimler yapması amacıyla Botticelli’nin görevlendirilmesine karar sunar. 1481’de Papa IV. Sixtus doğrulusunda Roma’ya çağrı edilmiş; Cosimo Rosselli, Domenico Ghirlandaio ve Pietro Perugino ile beraber Sistina Şapeli’nin süslemesinde çalışmıştır. Burada Musa’nın yaşamını canlandıran 3 fresk ile Şeytanın İsa’yı Ayartma Çabaları’nı yapmıştır. Bu yapıtlerinde varlıklı ayrıntılar görülür.

1480-1490 senelerinde, olgunluk dehemmiyetinde Floransa’da Lorenzo de Medici‘nin korumasında sanat çalışmalarını sürdürmüştür. Botticelli, Rönesans resim sanatının gelişmesinde büyük rol oynamıştır. Kendisini deliliğin sınırına sürükleyen kaygısı, sanatına yön vermiştir. Uçucu ve coşkulu figürler çizmiştir. Hem de hastalık derecesine varan zerafet duygusu yapıtlerine kendisine özgü, şiirsel bir hava sunar. Yapıtlarında hareket ve duruşun inceliği, ince uzun bedenli, uzun boyunlu ve ciddi ifadeli bayanın zarifliği varlıklı bir doku oluşturur. Botticelli dini husus alan tablolar yapmış olsa da, am olmuştur.

Botticelli’nin en tanınan iki yapıti Venüs’ün Doğuşu (The Birth of Venus) ve İlkbahar Alegorisi (La Primavera)‘dir. Eserlerinin fazlası Floransa’daki Uffizi Galerisi’nde sergilenmektedir.

Venüs’ün Doğuşu (The Birth of Venus) 1486

1486 senesine tarihlenen bu resim Klasik üslup etkisinde ve Floransa Erken Rönesans kültürünü en çok somutlaştıran yapıtdir. Medici ailesinden Lorenzo de Medici doğrulusunda ısmarlanan resimde güzelliğin ve aşkın koruyucusu Venüs’ü dev bir deniz kabuğunun içersinde, resmin odak noktasında görürüz.

Sandro Botticelli 1500 senesinden sonra derhal derhal hiç resim yapmadı, fakat yapıtlerı bu asır ressamları üzerinde geniş ölçüde etkiler bıraktı.

Botticelli’nin yapıtlerı husus bakımından dinî ve Floransa’nın günlük yaşamını canlandıran yapıtler olarak ikiye ayrılabilir. İster dinle alakalı olsun, ister pagan yapıtler olsun, resimlerinde plastikten çok, çizgi arabeskine ehemmiyet vermiştir. Çizgilerinde şiddet ve kudretten çok zarafet ve incelik egemendir. Botticelli, çağının gereklerine uyarak Yunan mitolojisinden yararlanmış, ama bu mitolojinin ögelerini Yunan heykelleri biçiminde işlememiştir. Bu bakımdan Botticelli, Rönesans’ın ilk kısmını (Floransa Dehemmiyeti) kapayarak, sanatta bireyciliğin yolunu açmıştır.

Sandro Botticelli, 17 Mayıs 1510 tarihinde Floransa, İtalya’da 65 yaşında ölmüştür.

Eserleri :
– Venüs’ün Doğuşu, Tarih: 1486, Orijinal Boyut: 175 x 278 cm, Yer: Galleria degli Uffizi, Floransa
– İlkbahar, Tarih: 1482, Orijinal Boyut: 203 x 314 cm, Yer: Galleria degli Uffizi, Floransa
– Aziz Zenobius’un Yaşamından, Tarih: 1500, Orijinal Boyut: 66 x 182 cm, Yer: Gemäldegalerie, Dresden
– İftira, Tarih: 1495, Orijinal Boyut: 62 x 91 cm, Yer: Galleria degli Uffizi, Floransa
– Tebliğ, Tarih: 1490, Orijinal Boyut: 150 x 156 cm, Yer: Galleria degli Uffizi, Floransa
– Venüs ve Mars, Tarih: 1483, Orijinal Boyut: 69 x 173 cm, Yer: National Gallery, Londra
– Genç Bayan Portresi, Tarih: 1476, Orijinal Boyut: 47,5 x 35 cm, Yer: Gemäldegalerie, Berlin
– Judith’in Dönüşü, Orijinal Boyut: 31 x 24 cm, Yer: Galleria degli Uffizi, Floransa
– Pallas Athene ve Kentaur, Orijinal Boyut: 239 x 147 cm, Yer: Galleria degli Uffizi, Floransa
– Madonna Çocuğu ve iki Melek, Tarih: 1470, Orijinal Boyut: 100 x 71 cm, Yer: Galleria Nazionale, Napoli
– Madonna di S. Barnaba, Tarih: 1487, Orijinal Boyut: 340 x 270 cm, Yer: Galleria degli Uffizi, Floransa
– Giuliano dei Medici, Tarih: 1478, Orijinal Boyut: 54 x 36 cm, Yer: Gemäldegalerie, Berlin
– Isa’nın Doğumu, Tarih: 1500, Orijinal Boyut: 109 x 75 cm, Yer: National Gallery, Londra
– Nastagio degli Onesti’nin Ağırlaması, Tarih: 1487, Orijinal Boyut: 138 x 83 cm, Yer: Museo del Prado, Madrid
– Isa’nın Ardından, Tarih: 1500, Orijinal Boyut: 140 x 207 cm, Yer: Alte Pinakothek, Münih
– Madonna ve Nar, Tarih: 1487, Orijinal Boyut: 143.5 x 143.5 cm, Yer: Gallery Uffizi, Floransa
– Kahinlerin Kutsaması, Tarih: 1475, Orijinal Boyut: 107.5 x 173 cm, Yer: Gallery Uffizi, Floransa
– İdeal Bir Kadın Portresi, Tarih: 1480, Orijinal Boyut: 81.8 x 54 cm, Yer: Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt
– Madonna Azizler ile, Tarih: 1485, Orijinal Boyut: 185 x 180 cm, Yer: Gemäldegalerie, Berlin
– Meryem Çocuğu ve Şarkı Söyleyen Melekler, Tarih: 1477, Yer: Gemäldegalerie, Berlin
– Kahinlerin Kutsaması, Tarih: 1482, Orijinal Boyut: 70 x 104.2 cm, Yer: National Gallery of Art, Washington, D.C.
– Genç Adam Portresi, Tarih: 1485, Orijinal Boyut: 37.5 x 28.3 cm, Yer: National Gallery, Londra
– Madonna Kitap Başında, Tarih: 1480, Orijinal Boyut: 59 x 39.5 cm, Yer: Museo Poldi Pezzoli, Milan
– Aziz Zenobius’un Üç Mucizesi, Tarih: 1500, Orijinal Boyut: 64.8 x 139.7 cm, Yer: National Gallery, Londra
– Venüs ve Üç Güzellerin Genç Bayana Hediyesi, Tarih: 1486, Orijinal Boyut: 211 x 283 cm, Yer: Musée du Louvre, Paris

İlkbahar Alegorisi (La Primavera) 1478

İlkbahar Alegorisi
Bu tablo Mediciler’den Lorenzo di Pierfrancesco‘nun düğünü amacıyla ısmarlandı.

Botticelli burada iki değişik mitolojik hikayeyi tek bir kadrajda birleştirir ve açık kompozisyonlu olarak izleyiciye sunar. Resme bakınca dikkatimizi çeken ilk şey ortadaki muhteşem kadın figürüdür.

Merkezde yer alan bu figür aşk ve güzellik tanrıçası Venüs’dür. Arkasındaki ağaç dallarının arasından gökyüzünün natural ışığıyla meydana getirdiği hâle ile Hıristiyanlaşıp “Meryemleşmiştir”. Hamilelik de Meryem ile ilişkilendirilir, natural olarak onun İsa’ya hamile bulunduğunu düşünürüz. İsa’nın gelmesi ile beraber tabiat canlanır ve ilkbahar gelir.

Diğer figürler simetrik olarak yerleştirilmiştir. Eserin en sağında yer alan figür batı rüzgarının tanrısı Zephyrus’dur. Zephyrus’un belinden tutup yakaladığı ve zorla sahip bulunduğu Chloris yani çiçeklerin tanrıçası Flora’dır. Efsane göre Zephyrus aşık bulunduğu Chloris’e cinsel şiddet uygulayarak sahip olur ve onunla evlenir.

Bu şiddet karşısında Chloris çığlık atar Botticelli bu çığlığı figürün ağzından çıkan çiçeklerle göstermiştir. Sol doğrultuda huzurla gülümseyen kadın figürü, Chloris’in gelecekteki, evlilikten ileri halidir yani Flora’dır. Flora kucağında Venüs’ün simgesi olan gülleri taşır.

Bize göre yapıtin sol doğrultusunda tespit edilen üç peri kızı “Üç Güzeller” olarak tanınan Aglaie, Euphrosyne ve Thalia‘dır. Bu üç figür parlaklık, ışıltı ve zarafeti simgeler.

En solda kırmızı bir kıyafet içersinde yer alan, belinde kılıç taşıyan figür Merkür’dür. Merkür Roma tanrılarının haberci tanrısıdır. Onu bu yapıtde elini yasak meyveye uzatmış bir şekilde görürüz.

Venüs’ün derhal üzerinde oğlu aşk tanrısı Cupid’i yani Eros’u görürüz. Figür kanatları olan bir çocuk formunda resmedilmiştir. Okunu üç güzellerin ortadaki figürünü amaç alarak tutmaktadır.

Botticelli bu yapıtde dokuz figür resmetmiş ve hepsin i mitolojiden seçmiştir. Hem de tabloda 170 türü gösteren 500’ü aşkın çiçek ve bitki resmetmiştir.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

şişli escort ataşehir escort anadolu yakası escort ankara escort casinoslot deneme bonusu deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler ataşehir escort rape xxx sexy porn Chubby old porn with dark dudes şişli escort
mecidiyeköy escort ankara escort deneme bonusu veren siteler Betoffice Deneme Bonusu Veren Siteler Galabet mamigeek.com Padişahbet lec.com.tr kec.com.tr lul.com.tr